Het Papiaments

Nu denk je waarschijnlijk wat is het Papiaments nu weer? Dit is een taal die gesproken wordt in de ABC-eilanden. De ABC-eilanden zijn Aruba, Bonaire en Curaçao. Het staat ook bekend als de Nederlandse Antillen. Het behoorde vroeger tot het Koninkrijk der Nederlanden. De ABC-eilanden liggen in Zuid-Amerika, aan de kust van Venezuela. De reden waarom ik het over het Papiaments wil hebben is, omdat mijn moeder is geboren in Curaçao. Nog steeds een groot deel van mijn familie woont daar. Het Papiaments is een combinatie van Spaans en Portugees.

Aan de hand van het tellen van 1 tot 10 zal je de gelijkenissen kunnen zien tussen het Spaans, Portugees en Papiaments.

Toen ik nog jong was wou ik heel graag het Papiaments leren. Nu nog steeds kan ik geen Papiaments buiten sommige standaard dingen. Hieronder sommige woorden of zinnen die ik ken in het Papiaments.

Ik spreek geen Papiaments = Mi no ta papia papiamentu
Hoe gaat het? = Kon ta bai? 
Slaaplekker/Goedenavond = Bon nochi
Goedendag = Bon tardi 
Goedemorgen = Bon dia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten