Meest gesproken moedertaal in de wereld?

'De meest gesproken moedertaal in de wereld?' Dat was eigenlijk iets wat ik me afvroeg. Zonder dingen op te zoeken dacht ik dat dit Engels zou zijn, maar blijkbaar was ik verkeerd. Daarom nu even de 3 grootste moedertalen en in welke landen deze gesproken wordten.

1. Chinees/Mandarijn

Buiten China wordt de taal niet echt gebruikt, maar alsnog is het de moedertaal die het meeste gesproken wordt. Dit komt doordat er rond de 1 biljoen mensen wonen in China. Ook al heeft China een oppervlakte van 9.596.961 km². Buiten China wordt Chinees gesproken ook in Taiwan en Singapore.

2. Spaans

Tegenover het Chinees, dat alleen voorkomt in China, is het bij het Spaans anders. Deze komt voor in meerdere landen. Als grootste landen waar het gesproken wordt, spreekt men over Spanje, Mexico,
Colombia, ArgentiniĆ« en Peru. Natuurlijk wordt het ook in kleinere landen gesproken. Het kleinste land waar het Spaans wordt gesproken is Equatoriaal-Guinea (vijfduizend inwoners).

3. Engels

Ik dacht dat Engels de meest gesproken moedertaal ter wereld zou zijn. Dit dacht ik doordat de Verenigde Staten een oppervlakte heeft van 9.629.091 km². Het is dus groter dan China, maar het heeft niet meer
inwoners. Maar niet allen in de Verenigde Staten wordt Engels gesproken, ook in India, Pakistan, Nigeria, Filipijnen, Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika, ... Pitcairneilanden met 48 inwoners is de kleinste eilandengroep waar Engels gesproken wordt.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten